Valkuilen missie
Een goede missie moet beknopt zijn en een link leggen naar de doelstellingen van de organisatie. Ook wordt aangegeven op welke betrokkenen (klanten, medewerkers of andere belanghebbenden) de organisatie zich richt. Dat betekent dat u een aantal zaken moet vermijden.
Hoe doe ik dat?
- U vermijdt holle frasen zoals maximale aandeelhouderswaarde of tevreden medewerkers. Het zijn missies waar medewerkers hun schouders over ophalen. Zorg voor een concrete en aansprekende missie.
- U beseft dat het bestaansrecht van uw organisatie in de buitenwereld ligt. Geen enkele organisatie of afdeling werkt voor zichzelf. Geef in de missie duidelijk aan wat u voor die buitenwereld wilt betekenen en hoe.
- U geeft aan waaróm uw onderneming haar activiteiten ontplooit. Het volstaat niet om alleen te zeggen wat de organisatie doet. Motiveer het waarom.
- U houdt het kort en memorabel. Medewerkers, klanten en andere belanghebbenden moeten de missie makkelijk kunnen onthouden. Geen epistels van meer dan een A4-tje. Een missie bestaat niet uit details, maar uit grote lijnen. Kort en krachtig dus.
- U vermijdt jargon en afkortingen. Ga er niet vanuit dat iedereen binnen de organisatie alle afkortingen en jargon snapt. Als je eigen medewerkers het al niet begrijpen, dan begrijpen de mensen buiten de organisatie er waarschijnlijk al helemaal niets van.